Tuesday 8 October 2013

Cara Untuk Mengatasi Masalah Tombong/Kekenduran Rahim ( Prolapse Uterus)

Prolapse rahim adalah satu keadaan di mana rahim jatuh ke bawah dan kadang-kala terkeluar dari saluran faraj. Keadaan ini biasanya disebabkan oleh ligamen dan otot yang biasanya memegang rahim pada kedudukkan asal menjadi lemah akibat dari kehamilan dan kelahiran. Justeru itu rahim seakan-akan melorot ke bawah melalui saluran faraj.Keadaan ini merangkumi beberapa peringkat, di peringkat awal ia hanya jatuh sedikit daripada kedudukan biasa, peringkat kedua di mana pintu rahim jatuh sampai ke permukaan faraj dan peringkat ketiga yang sangat teruk ialah apabila keseluruhan rahim terkeluar daripada saluran dan permukaan faraj (satu keadaan yang biasa digelar "TOMBONG")

Tanda-tanda awal atau simptom-simptom TOMBONG ??

Keluluran rahim ada 3 peringkat.
1. Peranakan Rendah: Dimana ibu akan merasa seperti sesuatu benda menghimpit ari-ari, kencing yang tidak lawas, sakit ketika berjimak.
2. Peranakan tersangkut : Apabila peranakan sudah sampai ke pintu rahim. Dalam kondisi ini, kita akan dapat merasa "sesuatu" menghalang laluan servik.
3. Keluar Tombong : Apabila batu merian dan pangkal merian separuh atau sebahagiannya sudah berjuntai keluar dari pintu faraj.

Tanda-tanda rahim jatuh /Peranakan jatuh :-
~ Terasa sesuatu terkeluar di bahagian faraj.
~ Ketulan pada faraj.
~ Sakit pelvis / ari-ari (dragging pelvic pain)
~ Sakit belakang.
~ Sakit semasa hubungan seks.
~ Pendarahan faraj selepas menopaus.
~ Inkontinens kencing atau kencing tidak terkawal.Sukar buang air kecil / besar.

Rawatan untuk yang mengalami masalah TOMBONG :-
1 - Seeloknya pergi berurut dengan bidan yang betul-betul boleh / mahir naikkan / masukkan TOMBONG sehingga TOMBONG tersebut betul-betul masuk dalam 'sarung' peranakan/rahim.
2 - Selepas TOMBONG betul-betul sudah masuk ke dalam 'sarung' rahim / peranakan, AMALKAN JAMU DEWI DARA untuk kecutkan rahim dan elak TOMBONG tersebut keluar lagi.



Sekiranya anda adalah seorang yang sukar untuk menelan jamu, anda boleh ambil COLLAGEN HERBALICOUS WHITE (berbentuk jus yang boleh minum terus dari sachet) dimana ia turut berfungsi menjaga penampilan luaran di samping penjagaan kesihatan dalaman wanita

PERINGATAN!!!!!
- jaga kebersihan miss v selagi tombong berada di bawah kerana dikhuatiri dijangkiti kuman. (boleh guna FEMININ WASH ROSE @ ARABIC)


No comments:

Post a Comment

Serum dan Syampoo Faith Fleur

Fungsi Serum Rambut Faith Fleur 👇  🌸Mengurangkan Rambut Gugur 🌸Membaiki Rambut Rosak 🌸Memberi Nutrien Pada Rambut Rosak 🌸Melembutkan...